Jeżeli jesteś przedsiębiorcą to powinieneś znać definicję skonta - ponieważ skonto może stać się źródłem dodatkowego zarobku dla firmy - zależnie od sytuacji poprzez uzyskanie oszczędności lub zwiększenie sprzedaż. Zobacz, dlaczego warto i jak wykorzystać skonto w swojej firmie?

 

skonto

 

Co to jest skonto?

Skonto jest to rabat (procentowe zmniejszenie sumy należności) udzielany nabywcy pod warunkiem, wcześniejszego opłacenia faktury. Oznacza to, że kupujący dostaje wybór, albo zapłaci fakturę zgodnie z terminem płatności, albo wcześniej, co umożliwi zapłatę niższej kwoty. Udzielenie skonta w praktyce wyglądać będzie więc tak, że sprzedawca ustala termin płatności przykładowo na 45 dni, ale jeżeli nabywca zdecyduje się zapłacić w ciągu np. 3 dni, to otrzyma rabat w wysokości np. 3,5% za zakupione towary lub usługi. Warunki skonta zwykle ustala sprzedawca (choć mogą być one przedmiotem negocjacji), a do nabywcy należy wybór czy z niego skorzystać.

 

Jak w pełni skorzystać ze skonta?

Odpowiedź na pytanie, czy korzystać ze skonta jest oczywista. Warto, ponieważ skonto obniża ceną, a jeśli więc to możliwe lepiej kupować taniej. Ale to nie wszystko skonto daje korzyści nie tylko kupującym, ale również sprzedającym. Firma może skorzystać ze skonta na dwa różne sposoby.

Sposoby na wykorzystanie skonta:
1. Udzielaj go innym, aby zwiększyć sprzedaż.
2. Korzystaj kiedy inni go udzielną, aby zaoszczędzić.

 

Sposób 1 - daj klientom wybór i zarabiaj

Możesz zwiększyć konkurencyjność swojej oferty, proponując klientom dwa warianty zapłaty za towary i usługi – płatność gotówką lub odroczenie płatności. Wielu klientów bardzo chętnie korzysta z odroczonych terminów płatności, dlatego oferowanie takiej możliwości jest atutem pozwalającym zyskiwać kontrahentów. W tym miejscu warto pomyśleć o faktoringu – ponieważ faktoring pozwala sfinansować kredyt kupiecki udzielany kontrahentom, a dodatkowo jest narzędziem niwelującym ryzyko transakcji handlowych. Koszt faktoringu należy oczywiście wówczas uwzględnić w cenie oferowanych produktów lub usług.

 

Kiedy natomiast kontrahent chce i może zapłacić od razu za towar czy usługę, zyska skonto – czyli rabat za natychmiastową płatność. Umożliwiając wybór, oferta firmy staje się elastyczna, zaspokajając jednocześnie potrzeby różnych klientów, a tym samym zwiększając pulę potencjalnych odbiorców i możliwości sprzedaży. Warto tu zauważyć, że w tej sytuacji faktoring jest rozwiązaniem bezkosztowym dla twojej firmy (koszt ponoszony jest przez klienta), a daje dodatkowe możliwości pozyskania klientów i zarabiania na większej sprzedaży. Jeżeli jeszcze nie spotkałeś się z faktoringiem, to przeczytaj koniecznie co to jest faktoring i jakie są korzyści z faktoringu.

 

Sposób 2 – płać wcześniej i oszczędzaj

Sprzedawcy często oferują skonto, czyli rabat za szybkie opłacenie faktury. Aby jednak skorzystać z okazji, zapłacić taniej i zaoszczędzić na zakupach firma musi dysponować gotówką. Kiedy jednak firma nie ma wystarczającej płynności finansowej, może rozważyć skorzystanie z zewnętrznego finansowania takiego jak kredyt obrotowy lub faktoring odwrotny. W faktoringu odwrotnym instytucja finansowa płaci za zakupy firmy, a firma spłaca należność w późniejszym okresie. Kiedy kwota otrzymanego skonta przewyższa koszt faktoringu odwrotnego, to różnica będzie zyskiem dla firmy. Faktoring odwrotny to rozwiązanie pozwala firmie uzyskać odroczony termin płatności nawet wówczas kiedy nie udziela go sprzedawca.

 

Wykorzystaj skonto w swojej firmie

Idea skonta jest prosta i przejrzysta. Łatwo również dostrzec, że skonto jest narzędziem bardzo atrakcyjnym, dającym stronom transakcji obopólną korzyść. Przeszkodą powstrzymującą przedsiębiorców przed czerpaniem korzyści ze skonta może okazać się jednak brak środków finansowych. Rozwiązanie godnym uwagi może być wówczas zastosowanie faktoringu jako instrumentu finansowania.